Ainekaardid

Minu ainekaardid:

0 kaarti!


13348 ainekaarti
63 õppeainet
121 õpetajat

Kirjandus: 5_grupp prindi

Lehekülje menüü: Miks? Sisu Oskused Hindamine

Autor:

Maarja Vahter

HEV koordinaator

Loodud: 24. august 2020. a. kell 22.10
Muudetud: 30. august 2020. a. kell 19.49

Õppeaasta: 2020/2021

Õppekava: Põhikooli õppekava, aasta

Kestvus: 2 tundi nädalas

Miks me seda ainet õpime? üles

Põhikooli kirjandusõpetusega taotletakse, et õpilane:

1) loeb eakohast ilukirjandust, arendab oma lugemisoskust ning omandab püsiva lugemisharjumuse kui maailma ja enda mõistmise vahendi;
2) väärtustab kirjandust oma rahvuskultuuri olulise osana ning tutvub eri rahvaste kirjanduse ja kultuuriga;
3) mõistab ilukirjanduse kujundlikku keelt, rikastab oma sõnavara ning arendab suulist ja kirjalikku väljendusoskust;
4) arendab oma loomevõimeid ja suhtub lugupidamisega loometöösse;
5) kujundab kirjanduse abil oma esteetilisi ja eetilisi väärtushoiakuid;
6) laiendab oma silmaringi ning rikastab mõtte- ja tundemaailma;
7) annab iseseisvaid hinnanguid ning sõnastab ja esitab oma mõtteid;
8) hindab kriitiliselt ja kasutab otstarbekalt erinevaid infoallikaid.

Kirjandusõpetus on tugevasti lõimitud eesti keele ja tekstiõpetuse õppeainega, arendades eri liiki tekstide kaudu üht- ja sedasama – sihipärase lugemise ja kirjutamise oskust.

Mida me tundide jooksul teeme? (tundide kaupa) üles

1 - 6. september (1. nädal)

Sissejuhatav tund.
Raamatuid on igale maitsele (TV lk 2-3, Õ lk 8-9)

ÕPITULEMUSED: õpilane oskab kaaslastega arutleda ja kaasõpilast kuulata

7. - 13. september (2. nädal)
A. Lindgren “Meisterdetektiiv Blomkvist” (TV lk 4-5, Õ lk 10-13)
Ilu- ja teabekirjandus. Proosa (TV lk 6-7, Õ lk 14-15)

ÕPITULEMUSED:
tunneb kirjanduse põhiliike.
oskab kirjutada lühikest omaloomingulist teksti
oskab leida lihtsamat infot teatmeteosest ja internetist.

14. - 20. september (3. nädal)
Jaan Kross, “Mardileib” (TV lk 8-9, Õ lk 16-19)
Richard Roht, “Mäger Urask” (TV lk 10, Õ lk 20-21)

ÕPITULEMUSED:
Oskab kasutada sõnastikku, leida sõnadele vasteid.

21. - 27. september (4. nädal)
Luule (TV lk 11, Õ lk 22-23)
sama teema jätkub

ÕPITULEMUSED:
tunneb mõisteid riim, värss, salm, rütm
oskab luuletust peast esitada
tunneb ära ja kasutab enda loodud tekstides algriimimõtestab luuletuse tähenduse iseenda elamustele ja kogemustele tuginedes

28. september - 4. oktoober (5. nädal)
Kornei Tšukovski, “Doktor Valuson” (TV lk 12, Õ lk 24-25)
TEEMA: RAHVAKALENDER, Mihklipäev, 29. september (TV lk 34-35)

ÕPITULEMUSED:
oskab teksti kavastada
oskab kirjutada lühikest omaloomingulist teksti

5. - 11. oktoober (6. nädal)
Lugemine. Ümberjutustamine ja kokkuvõtte tegemine (TV lk 13, Õ lk 26-27)
Jan Brzechwa, “Pan Kleksi akadeemia” (TV lk 14)

ÕPITULEMUSED:
oskab juttu oma sõnadega ümber jutustada (eri viisidel - teksti kava põhjal ümberjutustamine või märksõnade toel (teksti loominguline ümberjutustamine))
oskab loetut ja kuuldut lühidalt kokku võtta. Leiab lõigu kesksed mõtted
oskab tekstist tähtsama info üles leida
oskab tekstist fakte leida.

12. - 18. oktoober (7. nädal)
Erich Kästner, “Veel üks Lotte”
1. peatüki LUGEDA ON HUVITAV, kokkuvõte RAAMATU VASTAMINE

ÕPITULEMUSED:
oskab leida näitest luule tunnuseid

19. - 25. oktoober (8. nädal) - VAHEAEG

TEEMA:
VANA AJA LOOD JA LAULUD
RAHVAKALENDER

26. oktoober - 1. november (9. nädal)
Mis on rahvaluule? (TV lk 18-19)
August Jakobson, “Õitsipoisi õnn” (TV lk 20)

ÕPITULEMUSED:
teab mõisteid muinasjutt, rahvajutt, loomajutt, fantaasiajutt.
tunneb rahvaluule põhimõisteid ja liigitust.
oskab arutleda tegelase käitumise üle ja seda hinnata.
oskab täita mõtte- ja mõistekaarti.

2. november - 8. november (10. nädal)
“Ise”, šoti muinasjutt (TV lk 21)
Muinasjutud (TV lk 22-23)

ÕPITULEMUSED:
oskab peast muinasjuttu jutustada. Jutustab mõttelt sidusa ja tervikliku ülesehitusega loo, tuginedes kirjanduslikule tekstile.
oskab kuulata kaaslase muinasjuttu ja selle kohta küsimusi esitada.
oskab nimetada muinasjutu tunnuseid. Seletab oma sõnadega muinasjutu olemust.
kirjutab omaloomingulise muinasjutu

9. november - 15. november (11. nädal)
“Oakene”, setu muinasjutt (TV lk 24)
TEEMA: RAHVAKALENDER. Mardipäev, 10. november (TV lk 36-37)

ÕPITULEMUSED:
oskab teatmeteostest vajalikku infot leida

16. - 22. november (12. nädal)
Muistend. Pajatus. Naljand (TV lk 25)
Heino Gustavson, “Nõo Karujärv” (TV lk 26)

ÕPITULEMUSED:
oskab rahvamuistendi ja naljandi tunnuseid tekstist leida
tunneb mõisteid: muistend, pajatus, naljand, anekdoot ja oskab neid oma sõnadega selgitada. Seletab oma sõnadega muistendi olemust (s.o teose mõistmiseks vajaliku metakeele tundmine)
oskab nimetada muistendeid
oskab kirjutada muistendit (omaloominguline muistend)

23. - 29. november (13. nädal)
Rahvalaulud (TV lk 27)
TEEMA: RAHVAKALENDER. Kadripäev, 25. november (TV lk 38-39)

ÕPITULEMUSED:
tunneb mõisteid: regivärsiline rahvalaul, riimiline rahvalaul ja oskab neid oma sõnadega selgitada
oskab regilaulu tunnuseid tekstist leida
oskab nimetada rahvalaule
teab rahvakalendri tähtpäevade traditsioone

II trimester

30. november - 6. detsember (14. nädal)
Vanasõna. Mõistatus. Kõnekäänd (TV lk 28)
Friedrich Reinhold Kreutzwald, “ Kuidas nõukotta valgust ja sooja toodi” (TV lk 29)

ÕPITULEMUSED:
oskab tekstist koomilist leida

7. - 13. detsember (15. nädal)
Tänapäeva rahvaluule (TV lk 30)
Paul-Eerik Rummo, “Karu ja kolm tüdrukut” (TV lk 31).

ÕPITULEMUSED:
oskab tänapäeva rahvaluule kohta oma elust näiteid tuua
oskab võrrelda tänapäeva rahvaluulet traditsioonilise rahvaluulega
teab tänapäeva rahvaluule liigitust
TEADMISTE KONTROLL rahvaluulest (mõisted, tunnused)
oskab kirjutada muinasjuttu (vigurmuinasjutt)

14. - 20. detsember (16. nädal)
2. ptk kokkuvõte (TV lk 32-33) RAAMATU VASTAMINE (Üks muinasjutu- või muistendikogu)
TEEMA: RAHVAKALENDER. Jõulud ja näärid (TV lk 40-41)

ÕPITULEMUSED:
oskab arutleda rühmas
oskab luuletust korrektselt vormistada ja kujundada A4 paberile
oskab kirjutada eri liiki lühikesi tarbetekste (menüü, kutse, postkaart)

21. - 22. detsember (17. nädal)
TEEMA: RAHVAKALENDER. Andrus Kivirähk “Kass hakkab jõuluvanaks” (TV lk 42)
3. peatüki kokkuvõte (TV lk 43)

23.detsember - 10. jaanuar : VAHEAEG

TEEMA:
MEIE OLEME EESTLASED. MEIE KODU ON EESTI.

11. - 17. jaanuar (20. nädal)
Kodumaa ja rahvas (TV lk 46-47)
Enn Kippel, “Meelis” (TV lk 48)

ÕPITULEMUSED:
oskab arutleda rühmas, kuulab kaaslase arvamust ja avaldab enda oma
oskab ilukirjandusteksti argikeelde tõlkida

18. - 24. jaanuar (21. nädal)
Eerik Laidsaar, “Kompanii poeg” (TV lk 49)
Kodulugu ja sugupuu (TV lk 50)

ÕPITULEMUSED:
oskab loetud teksti sündmustikku õigesti järjestada
oskab leida märksõna ning infot Wikipediast ja entsüklopeediast. Oskab leitud infot kõrvutada / võrrelda.
teab mõisteid: kodulugu, sugupuu, perearhiiv
oskab koguda andmeid enda sugupuu tegemiseks ja sugupuud joonistada.

2.poolaasta

25. - 31. jaanuar (22. nädal)
Wimberg, “Fotoalbum” (TV lk 51)
4. ptk kokkuvõte (TV lk 52-53)

ÕPITULEMUSED:
oskab võrrelda digi- ja tavafotosid
oskab kirjutada pildiallkirja korrektse lausena
oskab ilmekalt luuletust lugeda

TEEMA:
ÕPIME KEELT HÄSTI KASUTAMA (7. Rahvakalender. Küünlast jaanini)

1 - 7. veebruar (23. nädal)
Mida tähendab keelt osata? (TV lk 54-55)
Küünlapäev, 2. veebruar (TV lk 80)

ÕPITULEMUSED:
oskab luuletusest leida stiilivõtteid
oskab loetu põhjal edasi mõtiskleda

8. - 14. veebruar (24. nädal)
Eleanor H. Porter, “Polyanna” (TV lk 56)
Kõnelemine (TV lk 57)

ÕPITULEMUSED:
oskab tegelast iseloomustada ja kirjeldada (kirjalik iseloomustus). Kirjeldab loetud tekstile tuginedes tegelaste välimust, iseloomu ja käitumist, analüüsib nende omavahelisi suhteid, hindab nende käitumist, võrdleb iseennast mõne tegelasega.
oskab argikeelt ja kirjakeelt eristada ning argikeelse teksti kirjakeelseks muuta

15. - 21. veebruar (25. nädal)
Aino Pervik, “Pärlikaup”, “Mees jullast”, “Taaniel on vihane” (TV lk 58-59)
Vastlapäev (TV lk 81)

ÕPITULEMUSED:
eristab jutustavat, kirjeldavat ja arutlevat teksti
teab, mis on väärtushinnang ja oskab nimetada väärtusi
oskab jutustada erineval hääletoonil ja viisil


22. - 28. veebruar VAHEAEG

1 - 7. märts (27. nädal)
Lyman Frank Baum, “Võlur Oz” (TV lk 60)
Esinemine (TV lk 61)

ÕPITULEMUSED:
Üldine: oskab kaaslast tähelepanelikult kuulata
oskab kavapunkti liitlauseks teha
oskab teksti kohta erineva raskusega küsimusi esitada. Koostab teksti kohta eriliigilisi küsimusi
oskab koostada eeskava

8. - 14. märts (28. nädal)
Oskar Luts, “Kapsapea” (TV lk 62-63)
Holger Pukk, “Hiir, kass ja koer” (TV lk 64)

ÕPITULEMUSED:
oskab võrrelda oma kodu vanaaegsega
teab ja tunneb infoallikaid, kust leida infot kirjaniku kohta
oskab leida tekstist murde tunnuseid ja suudab teksti kirjakeelde tõlkida
oskab rühmas teksti katkendi lavastada

III trimester

15. - 21. märts (29. nädal)
Etlemine (TV lk 65)
5. ptk kokkuvõte (TV lk 66-67) RAAMATU VASTAMINE /(luulekogu)

ÕPITULEMUSED:
oskab luuletust erineval hääletoonil ja viisil esitada
oskab kirjutada mudelluuletust
oskab kaaslase ja enda esitust hinnata

TEEMA:
RAAMATUD MUUDAVAD MAAILMA

22. - 28. märts (30. nädal)
Savisse kirjutatud raamatud (TV lk 68)
Riho Lahi, “Ilmkärakas” (TV lk 69)

ÕPITULEMUSED:
funktsionaalse lugemisoskuse kontroll
oskab teabeteksti lugeda ja sellest aru saada
teab saviraamatute ja paberi ajalugu
mõistab, mis on ohuolukord, oskab ohuolukoras õigesti käituda
arutleb ohutuse üle rühmas

29. märts - 4. aprill (31. nädal)
Papüürus, vahatahvel, pärgament (TV lk 70-71)
Ülestõusmispühad (TV lk 82)

ÕPITULEMUSED:
rullraamatu valmistamine
oskab maakaardil näidata paberi sünniga seotud kohti
oskab tekstist olulist infot leida

5. - 11. aprill (32. nädal)
Ivar Soopan, “Pasknääride alatud tembud (TV lk 72)
Raamat kui kunstiteos (TV lk 73)

ÕPITULEMUSED:
oskab teksti põhjal karakteri kohta järeldusi teha
oskab paberraamatuid ja e-raamatuid võrrelda
oskab kauni käekirjaga luuletust ümber kirjutada ja kujundada.

12. - 18. aprill (33. nädal)
Harri Jõgisalu, “Tahvel ja paber, krihvel ja sulg” (TV lk 74)
Jüripäev, 23. aprill (TV Lk 83)

ÕPITULEMUSED:
tunneb koolikirjutamise ajalugu
mõistab aimeteksti ja oskab sealt infot leida
oskab koos rühmaliikmetega ettekannet teha (püha Jüri teemalise ettekande tegemine)

19. - 25. aprill VAHEAEG

26. aprill - 2. mai (34. nädal)
Igaühele kättesaadav raamat (TV lk 75)
Volbripäev (1. mai) (TV Lk 84)

ÕPITULEMUSED:
tunneb trükkimise ajalugu
oskab leida veebilehelt infot

3. - 9. mai (35. nädal)
Jean-Jacques Sempe ja Rene Goscinny, “Meile tehakse test” (TV Lk 76)
Raamatute suur võim (TV Lk 77)

ÕPITULEMUSED:
Teadmiste kontroll: raamatute ajaloost. Teab õppeteema põhimõisteid.
teab raamatute ajaloost.
oskab luuletuse sisu mõista ja tõlgendada


10. - 16. mai (36. nädal)
Karl Ader, “Kaks Karlat” (TV lk 78)
6-nda ptk kokkuvõte (TV lk 79) RAAMATU VASTAMINE - Üks uudisproosa teos omal valikul

ÕPITULEMUSED:
teab peamisi tuleohutusnõudeid

17. - 23. mai (37. nädal)
Jaanipäev, 24. juuni (TV lk 85)
August Jakobson, “Sõnajalaõie otsija” (TV lk 86)

ÕPITULEMUSED:
rühmatöö: rahvakalendri kujundamine ja valmistamine
oskab nimetada eesti rahvakalendri tähtpäevi ja teab tähtpäevade kombeid
oskab jutustada oma kogemustest seoses rahvakalendri tähtpäevadega.

24. - 30. mai (38. nädal)
7. ptk kokkuvõte (TV lk 87)
Õpiku kokkuvõte (TV lk 88-89)

Milliseid oskusi õpilased saavad? üles

Põhikooli kirjandusõpetus keskendub eelkõige ilukirjanduse lugemisele ja tõlgendamisele.

Õppetegevuses arendatakse:

1) lugemisoskust:

ÕPITULEMUSED: Klassi lõpetamisel õpilane
on läbi lugenud vähemalt neli eakohast ja erižanrilist väärtkirjanduse hulka kuuluvat tervikteost (raamatut)
loeb eakohast erižanrilist kirjanduslikku teksti ladusalt ja mõtestatult, väärtustab lugemist
tutvustab loetud kirjandusteose autorit, sisu ja tegelasi, kõneleb oma lugemismuljetest, -elamustest ja -kogemustest.

2) kuulamisoskust

3) Tekstilähedast sündmustest jutustamise oskust

ÕPITULEMUSED. Klassi lõpetamisel õpilane:
jutustab tekstilähedaselt kavapunktide järgi või märksõnade toel
jutustab mõttelt sidusa ja tervikliku ülesehitusega loo, tuginedes kirjanduslikule tekstile, tõsielusündmusele või oma fantaasiale
jutustab piltteksti põhjal ja selgitab selle sisu.

4) Teksti tõlgendamine, analüüs ja mõistmine - Eraldi pööratakse tähelepanu teose/loo kui terviku mõistmist toetavate oskuste arendamisele, teose kui terviku mõistmisele; kujundliku keele tundmaõppimisele ning teose mõistmiseks vajaliku metakeele tundmisele.

* Teose/loo kui terviku mõistmine
ÕPITULEMUSED: klassi lõpetamisel õpilane
koostab teksti kohta eriliigilisi küsimusi
vastab teksti põhjal koostatud küsimustele oma sõnadega või tekstinäitega
koostab teksti kohta sisukava, kasutades väiteid või märksõnu
leiab lõigu kesksed mõtted
järjestab teksti põhjal sündmused, määrab nende toimumise aja ja koha
kirjeldab loetud tekstile tuginedes tegelaste välimust, iseloomu ja käitumist, analüüsib nende omavahelisi suhteid, hindab nende käitumist, võrdleb iseennast mõne tegelasega
arutleb kirjandusliku tervikteksti või katkendi põhjal teksti teema, põhisündmuste, tegelaste, nende probleemide ja väärtushoiakute üle, avaldab ja põhjendab oma arvamust, valides sobivaid näiteid nii tekstist kui ka oma elust
otsib teavet tundmatute sõnade kohta, teeb endale selgeks nende tähenduse.

* Kujundliku mõtlemise ja keelekasutuse mõistmine
ÕPITULEMUSED. Klassi lõpetamisel õpilane:
tunneb ära ja kasutab enda loodud tekstides algriimi
mõtestab luuletuse tähenduse iseenda elamustele ja kogemustele tuginedes

* Teose mõistmiseks vajaliku metakeele tundmine
ÕPITULEMUSED. Klassi lõpetamisel õpilane:
seletab oma sõnadega muistendi ja muinasjutu olemust

5) Interpreteerimis- ja sünteesivõime arendamiseks kuuluvad vältimatute osistena kirjandusõpetusse ka tekstide esitamine ning omalooming õpilase loodud eriliigiliste tekstide tähenduses.

* Esitamine
ÕPITULEMUSED: Klassi lõpetamisel õpilane esitab peast luuletuse või rolliteksti, jälgides esituse ladusust, selgust ja tekstitäpsust

* Omalooming
Õppeprotsessis võimaldatakse õpilastele rohkesti omaloomingulisi, sh kirjandusteostele, teistele tekstidele ja oma elamustele tuginevaid kirjutamiskogemusi, et arendada ja väärtustada loovust ja mõtlemisvõimet ning tuua esile kirjutaja isikupära ja annet.
ÕPITULEMUSED: klassi lõpetades õpilane kirjutab erineva pikkusega eriliigilisi omaloomingulisi töid, sealhulgas kirjeldava ja jutustava teksti

Hindamine üles

Hinnatakse õpilase teadmiste ja oskuste vastavust ainekavas taotletavatele õpitulemustele, suuliste vastuste, sealhulgas esituste ning kirjalike tööde alusel, võttes arvesse õpilase individuaalseid iseärasusi ja mõtlemistasandite arengut. Hindamise eesmärk on toetada õpilase arengut ja õpimotivatsiooni.
Õpitulemusi hinnatakse sõnaliste hinnangute ja numbriliste hinnetega. Iga trimestri lõpus kokkuvõttev hinne, õppeaasta lõppedes aastahinne.

Hinne"5" -saavutatud õpitulemused vastavad õpilase taotletavatele õpitulemustele täiel määral ja ületavad neid; vigadeta, ladus, teadlik ja ilmekas lugemine; õige, loogiline ja sõnavaralt õige jutustamine; õpilane oskab pealkirjastada teksti erinevaid osi, arutleb kirjandusliku tervikteksti või katkendi põhjal teksti teema, põhisündmuste, tegelaste, nende probleemide ja väärtushoiakute üle, avaldab ja põhjendab oma arvamust, valides sobivaid näiteid nii tekstist kui ka oma elust; otsib teavet tundmatute sõnade kohta, teeb endale selgeks nende tähenduse;

Hinne"4" - saavutatud õpitulemused vastavad üldiselt õpilase õppe aluseks olevatele taotletavatele õpitulemustele; lugemises 1-2 viga, jutustamisel esineb mõningaid ebatäpsusi pala sisu edasiandmisel, puudusi sõnavalikus vms.; peast lugemisel vahetatakse sõnu, kuid parandatakse need ise

Hinne"3" - saavutatud õpitulemused võimaldavad õpilasel edasi õppida või kooli lõpetada ilma, et tal tekiks olulisi raskusi hakkamasaamisel edasisel õppimisel või edasises elus; lugemisel esineb 3-5 viga, tempo aeglane; jutustamisel takerdutakse, jutustus lünklik, sõnavara vaene; luuletuse tekst ei ole kindlalt peas

Hinne"2" - õpilase areng õpitulemuste osas on toimunud, aga ei võimalda oluliste raskusteta hakkamasaamist edasisel õppimisel või edasises elus; lugemisel 6 või enam viga, ei saada aru loetust ega osata vastata küsimustele; jutustamisel ei suudeta edasi anda pala sisu; luuletuse tekst ei ole peas

Hinne "1" - saavutatud õpitulemused ei võimalda oluliste raskusteta hakkamasaamist edasisel õppimisel või edasises elus ning kui õpilase areng nende õpitulemuste osas puudub.

* Kirjalike ülesannete puhul parandab õpetaja ka keelevead, kuid hinnates arvestatakse valdavalt töö sisu.

Kui töö on esitamata või suuline vastamine sooritamata, kajastub see eKoolis nullina. "0" asendub hindega pärast töö tegemist / esitamist või "1"-ga, kui trimestri lõpuks tööd järele ei vastata.

Konsultatsioon ruumis 300a.